torsdag 1 mars 2018

Morgon eller kväll??

”Varför är det finare att städa på morgonen än på kvällen?”, frågade sig alltid min mamma.
Som i övrigt var en kvällsmänniska.
Hon sov gärna länge på mornarna, om hon hade möjligheten. Men hon var uppe sent på kvällarna och städade, bakade, lagade mat och strök undan tvätten.
Vår grannen ovanför oss, har alltid varit snabb att klaga på oss.
När vi flyttade in var det för att vi renoverade på kvällarna.
Vi höll aldrig på efter 21.00 som reglerna var.
Men mellan 18-20 var det en hel del bankande och borrande i ett par veckor.
Det är ju svårt att riva och bygga nytt kök utan att det skall höras till grannarna. Men det var ju dom sagt bara i ett par veckor, DÅ, för över tre år sedan.
Hon har även kommit och klagat efter någon fest. Det är ju den dunkande musiken som hörs så väl....
Jag hörde med de andra grannarna, de som bor vägg i vägg,  men de hade inte hört ett ljud på hela natten.
Konstigt!
Nästan varje morgon vaknar jag nu av att vår kära granne, där uppe, lyssnar på radion eller ljudbok eller vad det är.
På hög volym börjar det pratas i väggarna redan före 05.30 på mornarna.
I bland råkar hon även koppla upp sig på vårt ljudsystem i vardagsrummet, så att ljudboken dundrar ut i våra högtalare på högsta volym.
Då sätter man sig upp i givakt vill jag bara tala om.
Å innan man vacklat ut i vardagsrummet, hittat kontrollen och stängt av skiten är man nästan döv och klarvaken.
Nu sitter jag här i soffan och lyssnar på hennes bok. I dag började hon inte förrän kl 06.00 så man skall väl inte klaga, eller??

Mirgonfrillan tar jag inget extra för. Haha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar