måndag 17 juli 2017

Helvetes Djävla Skit!

Ringde min handläggare på Försäkringskassan i morse och frågade varför jag endast fått betalt halvtid sedan 1/6?
- Vår expert bedömer att du kan arbeta minst 50%, svarade hon då.
-Men min läkare skriver ju att jag inte kan det, sade jag.
- Ångest, sömnsvårigheter och depression  är ingen orsak att vara sjukskriven är vår bedömning, var hennes sista svar.
Hur kan någon som aldrig träffat mig bedöma min förmåga att arbeta?
Jag förstår inte det.

Mitt i allt detta skall min son till sjukhuset för att få sin andra omgång av cytostatika, men det blir inte som vi tänkt oss.
Hans vita blodkroppar är fortfarande för låga så de vågar inte ge honom cyto ännu.
Vi får vänta till nästa vecka.
Hans kropp måste återhämta sig några dagar till innan de fortsätter behandlingen.
Vad betyder det?
Är det bara dåligt eller är det jättefarligt?
Jag vet inte.
Jag tar en ångestdämpande tablett och försöker fokusera. Äter en sömntablett så att jag jan sova.

Men experterna på Försäkringskassan de sover säkert gott om natten.
Deras liv är inte i spillror.
Deras lön rullar in som vanligt, så länge inget händer, så länge ingen i deras familj blir sjuk.
Försäkringskassan, vad försäkrar de då?
Att staten får behålla sina pengar? Att sjuka människor blir trampade på? Att sjuka människor får ett helvete med att klara sig efter att de blivit sjuka? 
Vi försäkrar dig om att du kommer få slita som ett djur för varje öre du får av oss. Inget kommer att vara lätt och självklart för du vill bara lura staten på pengar.
Alla sjuka ljuger.
Ja, jag är bitter och arg.
Men det är väl inte så konstigt när jag knappt orkar kliva upp på morgonen så skall jag orka med sådana här skitsamtal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar