onsdag 21 december 2016

Vit jul

Flera inlägg på Facebook handlar om att vi vuxna skall ge våra barn en vit jul.
Barn mår dåligt av att vuxna dricker alkohol på julen och det minsta vi kan göra för dem är att hålla oss nyktra, åtminstone på jul.
Det är sådana moralpredikningar att jag nästan mår illa.
Barn mår ALDRIG bra när vuxna dricker för mycket. Inte på jul, inte på påsk, inte på en vanlig lördag, aldrig.
De barn som växer upp i miljöer med för mycket alkohol mår inte bättre av att jag är nykter på julen.
Man måste alltid ta hänsyn till barnen när det kommer till alkohol.
När mina barn var små hade vi ingen alkohol på julen, vi drack väldigt sällan alkohol över huvudtaget.
Det är inget konstigt med det. Mina barn har varit med på fester där vuxna druckit alkohol men jag och Jonny har varit nyktra.
Allt eftersom de blivit äldre har vi också druckit och ibland har vi blivit lite onyktra.
Nu är de vuxna och vi tar oss gärna en snaps till sillen och en julöl till maten.
Vi dricker spetsad glögg och julmumma men vi blir nödvändigtvis inte onyktra för det.
Som förälder måste man alltid tänka på barnen i första hand, inte bara på julen.
Frågar jag mina vuxna söner nu hur de upplevt din barndom angående alkoholen så svarar de att det aldrig varit några problem.
De har aldrig upplevt att vi varit fulla, sluddriga eller luktat illa.
Det tar jag som ett gott betyg. Använd insidan av huvudet när ni har småbarn. De som har alkoholproblem kommer knappast vara nyktra den här julen heller bara för att duktiga pappor och mammor skriver långa noveller på Facebook.
Oj, nu har någon trampat på Maggans ömma tå, kanske du tänker. Men så är det inte. Alkohol är inget problem för mig. Jag kan vara nykter om jag vill men ibland vill jag kunna dricka utan att behöva stå till svars för alla barn som växer upp i en alkoholists närhet.
Jag har tagit mitt föräldraansvar en gång och nu är det upp till andra småbarnsföräldrar att göra detsamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar