torsdag 4 februari 2016

Det gäller att vara om sig och kring sig.

Den här veckan har jag kollat upp vilka försäkringar jag har.
Alltså vilka sjukförsäkringar som gäller nu när jag är sjukskriven så här länge.
Det visade sig att jag är försäkrad på Folksam genom mitt fack och att jag hade den tilläggsförsäkring som jag behövde (kors i taket). Det blir i alla fall några pengar varje månad i från 90:e sjukskrivningsdagen.
Nu har jag skickat in en ansökan till AFA också. Det är en försäkring som alla, som arbetar i kommunen, har.
Min chef trodde att det bara gällde dem som har fått en klassificerad arbetsskada, men så ringde en fd arbetskamrat till mig och sa att det inte behövde vara så.
Därför gick jag in på AFA:s hemsida i går och gjorde en ansökan. Man kan u inte annat än att få nej va?
Det kostar ju inget att prova. Det rör sig inte om några våldsamma summor, varken från AFA eller Folksam, men eftersom jag går ca 6000 kr back varje månad när jag går sjukskriven så är varje liten peng välkommen.
Men man måste fixa och fråga själv. Det är inget försäkringsbolag som ringer upp dig och säger:- Hej! Du har 10 000 kr att hämta här hos oss.
Nä, ringa, mejla och trixa får man göra själv.
Det gäller att vara om sig och kring sig, om man skall få något i sig och på sig, som min far skulle ha sagt.
Nu drar jag på jobbet och kopierar sjukintyg.
I dag kommer gubben hem!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar