torsdag 28 januari 2016

Matlista

Förr, när killarna bodde hemma, då planerade jag långa matlistor.
I bland planerade jag mat för en hel månad.
Så åkte vi och handlade och det blev sjukt billigt att inte hålla på och springa till affären var och varannan dag.
Jag bara fyllde på med frukt, grönsaker och mejerier då och då.
Vi höll oss nästan alltid till listan.
Det var rätt skönt också, att komma hem från jobbet och veta vad man skulle laga och äta varje dag.
Lätt för den som kommer hem först att välja från listan vad man vill laga och sedan göra middag.
Vi har väldigt högt matkonto här hemma och det måste bli ändring på det.
Så i dag skall jag göra en matlista för åtminstone halva februari. Kanske hela, det beror på hur inspirerad jag blir.
Det är roligt att planera matlistor så jag vet inte varför jag slutat göra dem?
Jag gör inga matlistor där jag bestämmer vad jag skall äta och vilken dag, utan jag skriver upp olika maträtter och stryker vartefter vi käkar upp den maten. På så sätt kan man bestämma vad man är sugen på just i dag. Bra va? '
I dag slutar Ludde tidigt och då erbjöd han sig att åka och handla med mig.
Det blir ju en hel del kassar att bära när man handlar för flera veckor framåt. Då kan det behövas en stark mans armar.

I går blocksomnade jag kl 22.00.
Jag hade så jäkla ont i knät efter mina eskapader på stan.
Även om jag satt mycket så blev det för långt att gå ändå. Gick hemifrån till bussen, klev av på Stora Torget och gick till Guntherska. Där käkade vi lunch. Gick därifrån till bion. Så från bion upp till La Parilla där vi tog ett glas vin och sedan tillbaks till Stora Torget och bussen hem.
Du som känner till Uppsala vet nu att detta är inga långa sträckor vi talar om, men det räcker för att jag skall få ont.
-Men varför håller hon på och springer stan runt då? tänker du.
Ja, jag bara MÅSTE komma utanför lägenheten i bland. Måste sminka mig och få känna att jag tillhör samhället.
Värk i knät ät värt det.
Inte just när man ligger i sängen och vrider sig av smärta kanske, men innan och efter är det värt det.
Jag har ju starka smärtstillande tabletter till hjälp när det är lite för överjävligt.
I dag skall jag kolla om min fd kollega är hemma. Om hon är det så skall jag tigga mig en fika innan jag åker och storhandlar på Kvantum.
Det är sjukdomstider på jobbet så det är inte alls säkert att de där nyblivna pensionärerna sitter hemma och knypplar inte, risken är överhängande att hon har blivit inringd till jobbet som vikarie i dag.
Bara solen klivit upp så skall jag ringa och kolla.
I MORGON ÄR DET FREDAG!
Jippi!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar