söndag 20 december 2015

Jag älskar julen!

Nu har vi varit i Hållen och gjort det sista inför den stundande julhelgen.
Jag har bakat, lagt in sill och gjort julsenap.
Jonny har pyntat ute med granris, ställt fram trädgårdstomten och kokat revbenen.
I dag städade vi hela huset innan vi åkte tillbaks till stan.
I morgon skall vi handla de sista klapparna och ta den traditionella julölen på O´Connors.
Vi skall sitta där uppe och titta på alla stressade människor som myllrar nere på Stora Torget med vetskapen om att vi är helt färdiga med allt.
På tisdag skall vi handla den resterande julmaten innan vi åker tillbaks upp till vårt julparadis.
Jag vet att det är många som inte mår så bra under julhelgen men jag inte göra så mycket åt det, mer än att försöka göra det bästa jag kan för mig och min familj.
Jag har skänkt paket till hemlösa, gett pengar till tiggare och i morgon skall jag stödja Childhood genom att köpa julklappar på Polar´n och Pyret.
Ja, det är väl för att rena mitt samvete lite, men bättre än att inte göra något och ha ett smutsigt samvete.
Alla kan inte göra allt men alla kan göra något.
Flyktingar, hemlösa och barn som far illa får det inte bättre för att jag inte firar jul.
Jag älskar julen och jag kan inte rå för att jag är barnsligt förtjust i granar, tomtar, stjärnor, paket och allt som hör julen till.
I Hållen ser det ut som någon har kräkts jul över hela huset, både ute och inne. And i love it :)
Mina söner är vuxna nu, men jag vill ändå tända deras stjärnögon med fina presenter precis som när de var små.
Jag planerar tidigt vad jag skall ge bort så att det skall bli så bra och prisvärt som möjligt.
På julafton gör vi så som vi alltid har gjort.
Till frukost äter vi kakor och tittar på en film. Vi klär oss fint och till lunch äter vi sillbordet. Eftersom man alltid blir så jäkla mätt efter sillen så har vi delat upp julbordet i två delar. Sillen till lunch och resten till middag.
Efter lunch brukar vi gå ut och ta en promenad eller bara vara ute och göra av med lite energi i form av pulkaåkning eller nå´t. I år kanske vi får ta fram kubbspelet istället. Det skall tydligen bli 6 grader varmt och strålande sol på torsdag.
Klockan tre är det Kalle med glögg och pepparkakor.
Vi fem-tiden äter vi resterande julmaten och framåt kvällskvisten blir det lite paketutdelning.
Sedan sitter vi och pratar, dricker gott och käkar julgodis.
Vår jul ser ut som den säkert gör hos de flesta andra som firar jul. Inget stress och jäkt. Umgås, skratta och bara vara tillsammans är det allra viktigaste.
Men jag sticker inte under stolen med att jag vill ha allt det andra också. Maten, tomtarna, julmusiken och paketen.
Jag älskar julen och jag önskar att alla kunde få de fina jularna som jag har haft under min barndom och alla de fina jularna som jag och min man har gett till våra barn.
Nu när alla är vuxna hos oss så finns det både julöl och en liten snaps till sillen, men när barnen var små var jularna helt vita. Ingen alkohol på julen inte!
Det är barnens högtid och detta skall inte förstöras med alkohol, även om varken jag eller Jonny har några problem med detta så ville vi ge barnen en helt alkoholfri jul.
Det är så hemskt för de barn som inte får det, de barn som bävar inför denna högtid för att föräldrar festar och bråkar.
Skäms på er alla dumma vuxna!
I dag är det fjärde advent och jag sitter här i min ensamhet och tittar på de fyra ljusen som brinner.
Jonny och killarna är på bio och kollar på den nya  Starwarsfilmen. Detta är verkligen inget för mig så jag stannade hemma för att bara vara.
Bara sitta här och finnas är vad jag vill göra just nu.
Jag tänker mycket på mina föräldrar så här i juletid. Det är så synd att de inte får vara med och fira julen med mig och min fina familj. Jag blir rörd och nostalgisk så fort julmusiken kommer på stereon för då tänker jag på dem och brorsan.  Men man vet ju inte, de kanske visst är med oss. Jag hoppas det!
Jonnys päron kommer i alla fall till Hållen och firar jul med oss i år. Det var många år sedan vi var tillsammans på julen så det kommer bli supermysigt att få rå om dem ett par dagar.
Få visa dem vårt fina hus i julskrud och få ge dem lite av den julstämning som finns i vår familj.
Jag längtar till på torsdag.
Dan före dan före dan före dan före dopparedan!
För tre år sedan gick vi till Odinsborg och åt julbord på julafton.
Det var skönt att slippa allt stök med maten
och framför allt så slapp man ta reda på alla rester.
Ingen (läs jag) behövde stå i köket och laga mat och ta hand om disken
men
det är så mycket roligare att göra det i alla fall.
Planera och laga och äta tillsammans är mysigare
än att få det serverat på en restaurang.
Dessutom så missade vi Kalle det året eftersom
de bara hade en sittning och den var kl 14.00.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar