tisdag 17 november 2015

Rätt eller fel??

Det är inte lätt att veta hur man skall förhålla sig till allt som händer i världen.
Jag går här i mitt hus på landet och har fullt sjå med mig själv.
Ringa läkare och fixa intyg.
Träna mitt onda ben och försöka äta rätt så att jag inte går upp i vikt nu när jag inte motionerar alls.
Så händer allt det hemska ute i världen.
Jag försöker engagera mig i flyktingar, hemlösa, tiggare och bombdåd men hur jag än vänder mig så har jag arslet bak.
Jag känner inte att jag kan göra så mycket åt någon av situationerna.
Nu råkar jag vara en av dem som bytt profilbild på Fejjan till franska flaggan.
Men det är tydligen inte heller bra.
Då diskriminerar man Syrien, Beirut och andra länder som också blivit bombade.
Men nu är det ju så att bomberna i Frankrike känns som ett hot mot oss, mot hela Västvärlden. 
Jag är uppvuxen med bilder på att man krigar i Arabländerna.
Har blivit matad med dessa krigsbilder sedan jag var bebis.
Men när man bombade 11 september och nu i Paris blir man mer rädd, upprörd och engagerad.
Är det så konstigt?
Mina föräldrar dog i cancer så jag skänker pengar till cancerforskningen varje år.
Det betyder väl inte att jag struntar i alla som dör i hjärt och kärlsjukdomar, eller alla som får MS eller andra hemska sjukdomar. Om jag varje dag skulle lägga hela världens ondska på mina axlar skulle jag inte orka kliva ur sängen på mornarna.
Alla kan inte göra allt men alla kan göra lite. Efter bombningarna i Paris kände jag lite mer sympati mot Fransmännen än mot övriga världen.
Jag tycker inte att jag skall ha dåligt samvete över det.
Jag hade Norska flaggan på min Facebookprofil när Tokfransen dödade ungdomarna på Utöya men inte Amerikanska flaggan så fort det skett en skolskjutning i USA. Är det också fel då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar