fredag 23 oktober 2015

Vad händer i världen?

Dödade på skolan, här i Sverige!?
Det känns så overkligt, ungefär som när Palme mördades. Sverige har blivit av med ännu en oskuld och det känns fruktansvärt.
Förstår inte SD att deras politik och utspel leder till att sådana här galenpannor får vatten på sin kvarn.
Unga killar med högerextremistiska åsikter tror att någon skall gilla och uppskatta vad de gör.
Min yngsta son är 21 år och att han skulle kunna göra något så hemskt finns inte på kartan, men det kanske den här 21-åringens föräldrar också trodde.
Vad händer i någons hjärna när man tar på sig en mask och går in på en skola och börjar hugga runt med ett svärd? I vems verklighet lever man då? Var gick det snett någonstans? Det sitter säkert folk i stugorna någonstans och klappar händer och tycker att det var bra och att det får vara nog med invandrare i vårt fina lilla Sverige nu.
De flesta av oss tycker att det som hände är fruktansvärt och hemskt och jag kan inte sätta ord på den skräck jag känner inför vad som hänt.
Men alla som röstar på SD då? Vad tycker ni?
Självklart tycker inte alla SD-anhängare att man skall gå in på skolor och hugga omkring sig, men jag menar att eftersom man är så rädd för andra nationaliteter sår man små frön i unga människors hjärnor att alla människor inte är lika mycket värda, att "vi" är bättre än "dem".
Någon skrev på Facebook i går att "Vi är alla gäster på den här planeten". Kan vi inte bara försöka samsas här den korta stund vi lever på jorden?
I dag vaknar vi upp till ett annat Sverige, ett kallare och svartare land än i går morse.
En ung man har tagit ytterligare en oskuld från oss och jag känner mig tung i sinnet i dag.
Ingen vinnare finns.
Detta är bara sorgligt för alla i Sverige och för alla de familjer som det drabbat, både förövarens och offrens.
I dag vaknar jag upp och känner mig fruktansvärt ledsen och rädd för vad som händer i världen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar