onsdag 21 oktober 2015

Kalorier Vs Fett

I tre år har jag bantat genom att äta så få kalorier som möjligt.
Innan åt jag LCHF-kost, men när Jonny fick högt blodtryck och började äta blodtrycksmedicin sa hans läkare att det var farligt för honom att äta fet mat och att han genast skulle sluta.
Vi började då att äta "vanlig" mat och det slutade med att vi gick upp allt det vi hade gått ner.
Efter ca ett år, hösten 2012, så hittade Jonny en app där man kunde räkna kalorier och gå ner i vikt.
Jag tyckte att han var skitjobbig för jag hade bestämt mig för att aldrig mer banta.
Jag skulle vara en glad och nöjd tjockis, därmed basta!
Men så blev jag mer och mer nyfiken på den där jäkla appen och i augusti 2012 började jag att räkna.
På  ca sex månader gick jag ner ca 20 kilo!
Då bestämde jag mig för att jag skulle hålla vikten i stället för att gå ner.
Jag ville fortfarande gå ner mer, men jag skulle fortsätta "om ett tag".
Syrran suckade och förstod vart det skulle gå.
Mycket riktigt.
Ett år senare, alltså mars 2014 hade jag gått upp sju kilo och då gick jag med i viktväktarna.
I mars 2015 hade jag gått ner 12 kilo med deras hjälp och då gick jag ur, "för nu kan jag ju det här".
Sista april var jag tillbaks i gamla gängor.
Fuskade bara liiiite.
Inte går jag väl upp i vikt av en liten pizza inte?!
Sommaren gick och vi var till Irland, bodde i Hållen, firade midsommar med goda vänner, åt fantastisk mat i Idre, var på kräftskiva i Dalarna, hade surströmmingsfest mm mm.
Nu sitter jag här och har gått upp sju kilo, igen!!
För 14 dagar sedan bestämde jag mig för att försöka mig på LCHF.
Nu känns det så konstigt att ta fram ost, grädde och smör igen.
Sådant som varit ajja bajja så länge.
Hela min kropp säger åt mig att det inte är rätt, fast än jag vet att folk mår bra och jag vet att lättprodukter inte heller är rätt.
Men jag gick ju faktiskt ner 27 kilo totalt genom att inte äta något fett och genom att räkna varenda liten kalori som stoppades in i min mun.
Inte har det hänt något på vågen heller på nästan 14 dagar så det känns ju också jättejobbigt.
Varför håller man på liksom?
I morgon skall Jonny till sin hjärtläkare och fråga om forskningen säger något annat angående LCHF-kost, nu så här fyra-fem år senare.
Det skall bli intressant att höra läkarens svar.

Att jag står stilla på vågen kan ju också bero på att jag inte rökt på över en vecka.
Inte vet jag vad som händer med kroppen då, men folk säger att de går upp i vikt bär de slutar röka så det kanske är bra att jag faktiskt bara står stilla.
Ja, vem faan har sagt att livet skall vara lätt att leva?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar