onsdag 2 september 2015

Sär skrivningar

Det finns nästan ingenting som irriterar min man så mycket som när folk sär skriver.
Han pendlar mellan skratt och gråt när inte människor vet hur man skriver.
Han vet också att man inte skall vara språk polis, men detta irritations moment kan han inte göra något åt.
Han på pekar hela tiden om han läser en tidning och människor har sär skrivit.
Han kan helt enkelt inte bort se från detta i en artikel eller på face book.

Jag tycker man ser sär skrivningar mycket oftare nu än förr.
Är det så att man i skolan har miss lyckat med detta på svenska lektionerna?
När äldre skriver använder de oftare binde streck.
En kvinna på  mitt jobb, hon skrev t ex spa-getti. Det tyckte jag var humor.
Min svärfar älskar att säga en svart hårig sjuk sköterska.
Meningarna får ju en helt annan betydelse när man sär skriver orden.
Rea på barn kläder t ex.
Är man barn lös så vore det ju super bra att kunna gå på en barn rea, eller hur?
Ja du märker väl själv hur jobbigt det är att läsa detta blogg inlägg när jag sär skriver hela tiden.
Jag undrar om skolan har lagt märke till detta nya fenomen i de sociala medierna.
Jag undrar också när man skall lära sig att skilja på de och dem när man skriver.
Jag vet att man inte skall irritera sig på hur folk skriver men jag gör det i alla fall.
Jag förstår bara inte hur en hel generation har kunnat missa dessa lektioner i skolan?
Alla kan ju inte ha varit sjuk skrivna samtidigt.

I dag märker du kanske att jag har lite att göra eftersom jag har tid att sitta här och irritera mig på hur människor skriver.
Men jag skall faktiskt snart sticka i väg och köpa två ljus stakar som jag köpt på face book och klockan 13 har jag tvätt stugan.
Efter klockan 16 kommer min arbets kamrat hit och då skall vi ta en cykel tur om det inte ös regnar förstås.
Ha en skön onsdag!
Min favorit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar