måndag 7 september 2015

Min journal

Om man tillhör Uppsalas landsting så kan man logga in på "Mina vårdkontakter" och läsa sin egen journal.
Min är flera sidor lång och ingen rolig läsning men det ganska intressant ändå, att läsa hur olika de olika läkarna skriver.
Du som läste min blogg i början på augusti kanske kommer ihåg att jag träffade ett stolpskott till akutläkare då.
Han skrev att mitt allmäntillstånd var utmärkt och att jag rörde mig utan anmärkningar!!!???
Såg inte han hur jag haltade? Märkte inte han att jag satt och grät av värk och uppgivenhet över min situation?
När jag 14 dagar senare träffar en annan läkare så skriver han att jag har svullnad och rodnad på knät, att jag går med stor försiktighet och att jag genast behöver bli remitterad till ortoped.
När jag ytterligare några dagar senare får träffa en sjukgymnast så skriver han att min situation är ohållbar och att jag endast skall träna inför en kommande operation, att jag inte får anstränga mitt knä och att jag inte ens kan gå till bilen.
Det är väl konstigt att jag var frisk och två veckor senare var jag helt orörlig!?
Hur kan den första läkaren skriva så?
Det står också i hans journalanteckningar att jag skall skaffa ett benstöd, men när jag tog upp det med sjukgymnasten så sa han att det inte hjälper.
Det hjälper de som är i början av sin artroskarriär, inte sådana som mig som bara går och väntar på en operation.
Den första läkaren sa att det var många på golfbanan som klarade sig med ett stöd över knät.
Jag sa att jag ville klara av att arbeta, inte gå en golfrunda, men då skrattade han bara åt mig.
Ja, jag vet att jag skall släppa honom nu.
Jag har fått bra hjälp och är på god väg till ett bättre liv, men det stör mig att hans anteckningar står i min journal som kanske försäkringskassan skall läsa.
Jag har ingen lust att bråka med dem om ett eventuell ifrågasättande angående min sjukskrivning, bara för att en läkare inte kunde se min situation och skriva en korrekt bedömning i min journal.
Det stör mig oerhört att han skrev att mitt allmäntillstånd var utmärkt och att jag rörde mig utan anmärkning, när jag 14 dagar senare får en krycka av sjukgymnasten för att kunna gå lättare utan smärta.
Ja, det stör mig.

I dag skall jag ringa banken och fråga en massa frågor om ränta, som jag inte förstår något av.
Hatar att vara vuxen!
God morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar