tisdag 25 februari 2014

Var det bättre förr?

Jag var hos min farbror i julas och hämtade hem lite porslin som min mamma har ägt.
När jag gick där i vår gamla sommarstuga så hittade jag en kartong med pappas gamla skolböcker.
De luktade mögel och var lite äckliga men jag ville ta hand om dem ändå.
När jag kom hem stoppade jag in kartongen i ett bokskåp och där har de legat sedan dess.
I söndags plockade jag fram dem för att vis Lina som läser till lärare.
Jag tänkte att hon skulle tycka det var roligt att se de där gamla böckerna.
Folkskolans räknebok(utgiven 1947), heter en bok och Folkskolans Kristendomsbok(utgiven 1938), en annan.
Jag hittade också pappas gamla rättskrivningsbok.
Han går i 6:e klass när han skriver så här.
Sista meningen lyder: Chefen på en tidningsredaktion kallas redaktör.
Sj-ljudet i division och multiplikation stavas inte lika.
Reflektion är allt vetandets moder.
I mina ögon skriver han jättefint jämfört med hur mina barn har skrivit i åk 6.
Innehållet i det han skriver är överkurs jämfört med vad en 12-åring kan i dag.
Döm om min förvåning när jag läser vad läraren har skrivit med röd penna längst ner på papperet.
"Vårda stilen! Skriv om!" står det.
Han har två stavfel på hela sidan, skriver jättefint men måste skriva om allt. Det var inte alltid bättre förr. Eller så var det det?
Skulle man kunna ställa sådan krav i dagens skola?
Vad skulle föräldrarna säga om en lärare var så hård?
Han kanske inte alls var hård, han visste kanske att pappa Bo kunde bättre. Vad vet jag?
Synd att han inte finns här att fråga.
Det är väldigt intressant att läsa hans gamla skolböcker i alla fall.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar