tisdag 14 januari 2014

Vem vet? Inte du! Vem vet? Inte jag!

Vilken tur att vi inte vet vad framtiden bär i sitt sköte.
Vi går här och planerar som om vi har all tid i världen.
Vi går runt och tänker på sedan och lite senare som om det var den självklaraste sak i världen.
Det är väl inte självklart att det blir som man tänkt sig, det blir nästan aldrig som man tänkt sig.
Jag kanske låter lite negativ nu men jag menar bara att man inte skall lägga så stor tillit till vad som händer senare och till vad som komma skall för man vet aldrig vad som händer...
Tur är väl det!
Tänk vad sorgligt om man redan i förväg vet vad som skall hända.
Fy, så tråkigt.
Det är ju det som är spännande med livet att man aldrig vet vad som sker härnäst.
Nu tycker du säkert att jag låter som en oturskorp men det är väl inte bara hemska saker som man inte vet om innan. Det händer mer roliga saker, tycker jag.
Jag återkommer hela tiden till att det är viktigt att ta tillvara på nuet.
Fånga dagen!
Lev inte som om allt skall komma senare.
Lev här och nu.
Gör det NU!
Visst! Vissa saker kanske man faktiskt måste vänta med tills man har sparat ihop pengar och har råd t ex, eller tid.
Vad som fick mig att tänka på det här just nu!
Vi pratade på jobbet om att gå ner i tid, inte jobba heltid till pensionen.
Jag vill gå ner till 75% så fort vi får råd och då sa en kollega att man får så dålig pension då.
Man MÅSTE arbeta 100% tills man är 67 år för att ha råd att bli pensionär.
Men hallå!
Vem säger att jag lever tills jag blir pensionär då?
Jag vill leva och må bra NU!
Klart att man skall tänka på framtiden också men inte så att man försakar nuet.
Fattar du?
Det är ingen lätt nöt att knäcka!
Tycker du att jag svamlar?
Ja, det gör jag kanske....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar