onsdag 13 november 2013

Mer om mat...

Jag funderar mycket på det kring maten som vi köper dyrt.
Fast tydligen har vi aldrig ätit så billigt som vi gör i dag.
På 70-talet gick 20% av lönen till mat, läste jag någonstans.
Jag försöker köpa bra mat.
Lägger hellre på någon tia/kg på fläskfilén för att den skall vara närproducerad och inte hitskickad från Kualalumpur eller Danmark.
Jag äter inte fint kött så ofta men NÄR jag äter så vill jag att det skall vara fint och ekologiskt.
Likaså fisk och grönsaker men det spelar nästan ingen roll om man köper dyrt eller billigt för man blir lurad i alla fall.
Flera gånger har jag handlat på min ICA och kommit hem med fel mat.
Lövbiff för nästan 200 kr/kg där bara de översta skivorna i paketet är stora och fina så att man kan göra rullader av dem. Resten i paketet är små skitbitar som man endast kan göra Stroganoff av.
Eller dyra, frysta Pilgrimsmusslor som ser ut som sega fiskbullar sedan man tinat och stekt dem, för 50 kr/st.
Hel laxsida för 130 kr/kg, som stinker fisk när man öppnar paketet och laxen är så platt att det nästan bara är skinnet kvar. Klart att fisk luktar fisk men det kan lukta fräsch fisk eller fiskfisk. Om du förstår vad jag menar.
Jag har kommit hem med dyr, ekologisk, garanterat mogen avocado som varit svart, mjuk och rutten. 2 st för 35 kr.
Om man köper Eldorado eller ICA:S bassortiment kanske man inte förväntar sig bästa kvalitén men när man handlar dyrt så vill man ha valuta för pengarna.
Om man är beredd att betala för kvalité också är det ÄNDÅ inte kvalité, hur skall man då bära sig åt för att få bra mat?
Jag känner hur upprörd jag blir bara jag sitter här och skriver om det.
När skall det komma någon instans som tillvaratar konsumenternas intressen på matmarknaden.
Som det känns nu så är det rena High Chaparall där ute.
Jag köper dyr, färsk kyckling för 80/kg, som det står, innehåller 85% kyckling, på!! alltså en kyckling kostar nästan 150 kr och när jag har kokat den och tagit bort köttet så är ju hälften krås som jag slänger bort.
Om jag håller en hel, färsk kyckling i min hand och det inte är 100% kyckling, vad är då resterande 15 % för något.
Vad sprutar de in i kycklingen som jag skall äta?
Färska räkor kostar 250 kr/kg och de är så små att man knappt ser att skala dem.
Jag kan hålla på att rabbla upp mat efter mat som jag kommer hem och blir besviken på i all oändlighet, känns det som.
När jag flyttade hem i från i mitten på 80-talet så fanns det mycket finare råvaror i våra butiker men nu vill människor knappt betala för maten och för att få fram den här billiga maten så måste kvalitén försämras förstås.
Men det borde finnas fin mat att köpa om man är beredd att betala.
Självklart kan jag åka runt i Upplands gårdar och köpa direkt från gårdar och bönder men jag menar att man borde kunna hitta bra mat på affärerna också.
Tack för mig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar