onsdag 20 november 2013

Hur kommer DET sig?

Ett litet inlägg i min matdebatt igen.
När jag var barn och ungdom så levde jag på vitt bröd, 40% grädde i maten, potatis, ris eller pasta till ALLA måltider.
Jag drack röd mjölk både till frukost, lunch och middag.
Det serverades knappt några grönsaker alls. Bara på söndagarna kokade mamma sönder några ärtor till söndagssteken. När vi hade gäster delade alla på några skivor tomater och gurka.
Jag hade sylt, grädde OCH socker på pannkakorna och jag åt rostat bröd med smör.ost och marmelad tillsammans med en stor mugg varm O´boy till kvällsfika varje kväll.
Allt sådant som är förbjudet i dag åt jag varje dag.
Lika gjorde mina kompisar och ingen av oss var tjock.
Det fanns nästan inga överviktiga barn när jag gick i skolan!?
Jag började växa när jag fått mitt andra barn på 90-talet.
Hur kom det sig?
På 80-talet var "alla" fortfarande smala.
Jag kan se skillnad på mängden sötsaker som man åt då och nu.
Godispåsarna var minismå och man delade en 33 cl läsk med sin kusin då och.
Läsk var något som man fick till fest, jul, påsk eller midsommar.
Lördagsgodispåsen var så liten att det fick plats max 20 godisbitar i den, inte 1 kg som det gör i dag.
Men är det bara storleken på godispåsarna och läskflaskorna som skiljer sig och som gör att över halva Sveriges befolkning nu är överviktiga?
Det kan ju inte vara hela sanningen!
Chips var vuxengodis som mamma köpte hem som drinktilltugg när vi hade gäster.
Hade man tur så fick man sig en egen liten skål på rummet. Ca 20 chips/halvår kanske.
Vi tyckte om maten på 70 och 80 talet också. Mat som inte innehöll smakförstärkare(läs socker).
Man lagade mat från grunden då. Inga MammaScans köttbullar, färdiga potatisgratänger, frysta pizzor och lasagner.
Hur kan vi lära våra barn att äta bra mat när ALL mat innehåller socker?
Hur skall man kunna gå ner i vikt när man inte kan laga mat från grunden?
Vems är ansvaret?
Jag har försökt ta ansvar för mina barn genom att ge dem "riktig" mat lagad från grunden men vad händer nu när de flyttar hemifrån?
Vilken slags mat kommer de ge till sina barn?



2 kommentarer:

  1. vi sittermer stilla nu för tiden....jag rörde mig ständigt när jag var barn och ungdom. Gick till och från skolan ...Odenskog - Österängskola. Gick till och från judoträning och simtrning...gick till ishallen enbart för att titta på de snygga killarna som tränade där. Nu för tiden behöver ju inte ungdomar röra på fläsket...man träffas över internet....Orka gå! Vi föräldrar curlar genom att skjutsa våra barn vart dom än ska. Detta tror jag är största skilnaden + att maten vi äter blir sämre med mer tillsatser å skit! Så de så!

    SvaraRadera
  2. Fast jag har nästan aldrig motionerat. Jag cyklade och gick men jag har aldrig tränat. Mina barn har nästan aldrig fått skjuts. Iosf så är de inte feta heller :)

    SvaraRadera