torsdag 10 oktober 2013

Jag tänkte på en grej...

... om man kunde göra vissa saker ogjorda i sitt liv, vad skulle det då vara?
Om man gnuggar fram en ande ur en lampa t ex och istället för att få tre önskningar om guld och gröna skogar så ficka man göra tre saker i sitt liv ogjorda.
Vad skulle det vara?
Jag menar inte att jag inte har gjort saker som jag vill ha ogjorda, det är inte det som är det svåra.
Snarare att man bara får välja tre.
Och vad händer om jag väljer bort en sak? Då ändras ju historien helt. Om jag inte hade legat med den där skitstöveln så kanske jag inte hade tänkt på att han den där andra var en bra grabb och då kanske jag inte hade ens tittat åt honom eller blivit kär i han som jag sedan gifte mig med.
Eller om jag inte hade sagt så där till henne så kanske vi inte hade bråkat och då hade vi inte blivit sams och haft den här djupa vänskapen som vi har idag.
Osv osv.
Tänker man så så blir det liksom lite lättare att leva med sig själv.
Jag är den jag är på grund av alla bra och dåliga val man har gjort här i livet.
När man dör så måste det vara hemskt jobbigt och ligga där och ångra saker som man gjort.
Viktigt också att man kan säga förlåt om man varit dum. Det ändrar ju inte det faktum att man varit ett arsel men det ändrar det att man visar att man kan ha fel och sedan säga förlåt. Jag har sagt förlåt till mina barn för vissa saker som jag sa eller gjorde när de var små.
Ta bort skuld gör man då och det lättar ett barns hjärta oerhört, oavsett om barnet är barn eller vuxen.
Vi föräldrar är inte mer än människor och man gör fel hela tiden. I alla fall gör jag det. Huvudsaken är man kan se det efteråt och tala om det sedan.
Så tillbaks till anden och lampan då.
Vad skulle jag vilja ha ogjort?

Vad skulle du vilja ha ogjort?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar