torsdag 11 april 2013

Nätkärlek

Näthat...
Man läser mycket om detta fenomen i tidningarna nu för tiden.
Unga människor som hatar varandra på nätet utan att förstå att det är som att hata något ansikte mot ansikte.
Det man skriver på nätet faller under samma lag som att du skulle säga det till någon öga mot öga.
Jag tror inte unga människor förstår det.
Man borde få lära sig dataetik i skolan (det kanske man får).
Man borde får lära sig i skolan om vad man får och inte får göra ute på nätet.
Vett och etikett, lagar och förordningar. Jag och min man har alltid varit noga med att tala om för våra söner vad som kan hända om man inte sköter sig på nätet.
I dag blev jag lite smått chockad när jag läste om en 41årig man som inte visste bättre, utan som hotat en skribent på Aftonbladet utan att förstå konsekvenserna.
Det kanske inte bara är våra ungdomar som måste lära sig vad man får och inte får göra på nätet. Det finns visst några vuxna som inte heller har lärt sig eller förstår vidden av att skriva och hota någon på mejl.
Förstår man inte som 41åring, att om man hotar någon med sin dator så kan man bli anmäld och IT tekniker kan spåra IP adressen?
Realy!?
De unga tjejerna som hotade kompisar på Instagram har inte heller förstått vidden av sitt handlande. 18 år och hamnar inför rätta för en sådan sak. Missförstå mig rätt, jag tycker givetvis att det inte skall få förekomma näthat men jag tycker ändå synd om 18 åriga tjejer som inte förstår vad deras handlande kan leda till.
Jag kör med nätkärlek i stället, det tycker jag känns mycket bättre.
Kärlek till dig på en torsdagsmorgon!

4 kommentarer:

  1. Så sant...För enkelt att slänga ur sig saker...Men för mej att beskriva min saknad ibland<3

    SvaraRadera
  2. Det är rätt...Mera Kärkek till folket! <3

    SvaraRadera