lördag 19 januari 2013

Kallt som i ett isbjörnsarsle.

Minus 20 grader visar termometern i köket och då är det nog lite kallare ändå eftersom vi bor på tredje våningen och här uppe är det alltid lite varmare än nere på backen.
Brrr!
Vi som skall till Stockholm i dag och ha finkläderna på oss. Vi tänkte ta tåget först men ångrade oss när vi såg hur kallt det skulle bli idag så vi tar bilen istället. Det måste väl kunna gå att hitta en parkering så sent en lördag. Hoppas vi.
Vi vill inte riskera att bli ståendes och väntandes på tåg och bussar i det här kalltet i dag.
Minus tjugo, fy för bövelen.
Nu när man börjar längta till vår och värme så kommer den här köldknäppen, fattar ingenting.
Fast det är väldigt vackert ute nu. Hade jag bara haft mina jobbarkläder här hemma så hade jag gett mig ut med kameran och fotat lite. Fotografen i mig vill ut och ta bilder.
Men jag har inga täckbyxor eller någonting här hemma så jag stannar inne. En sån där täckkjol skulle jag vilja ha. Undrar om de finns på de här breddgraderna? Min granne snackade om det förut men sedan glömde jag bort det. I dag skulle ha varit perfekt att ha en sådan kjol.
350 kr på Intersport.
Måste nästan kosta på mig en sådan i dag va?
Här i köket råder tystanden och lugnet just nu. Alla sover, släckta äro ljusen. Solen går upp över kullarna i Gamla Uppsala. Hur vackert som helst. Jag skulle kunna sitta här i evigheters evighet. Jag förstår inte hur man kan vilja sova bort en sån här skön morgon. Det mysigaste med hela helgen är ju att få sitta här i lugn och ro på morgonen. Läsa tidningen, blogga, kolla fejjan och dricka både en, två och tre koppar kaffe utan att behöva sticka i väg någonstans.
Jag är glad och tacksam för att jag är en morgonmänniska. Jag längtar tills jag blir pensionär för då skall jag ta vara på dagen. Då skall jag ha mitt lilla hus, kliva upp tidigt på morgonen, sätta på radion, lösa korsord, dricka kaffe, elda i öppna spisen, ta hand om mina blommor och sedan pula där hemma hela dagen. Hoppas att jag får bli gammal!
Carpe diem, Maggan! Carpe Diem. Vara här och nu. Nu är det lördag. Jag har tjugo år kvar till pension :)
Jag tror jag sätter på radion och tar en kopp kaffe till.

Kram hela dan!/ Maigiz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar