lördag 8 september 2012

Minnen

Det känns som om halva mitt liv bara består av minnen.
Allt som passerat är ju givetvis bara minnen men för mig är det verkligen endast minnen.
Att hela min familj är borta gör ju att jag bara har mina minnen kvar.
I bland vill jag bara gå upp i minnen, lyssna på Ted Gärdestad, titta på foton, gråta och vara ledsen.
Jag kan inte glömma, jag vill inte glömma.
Jag lever ett glatt och bra liv men jag bär på en stor sorg och då och då måste den sorgen få komma fram.
Jag blir ofta lite ledsen så här på hösten.
Jag gillar att sitta för mig själv och komma ihåg.
Jag försöker fokusera på alla de fina minnen som jag har.
En lördag på 70-talet. Jag och pappa som hämta potatis i Håkansta.
Jag och mamma som käkar korv med mos utan att vi säger något till pappa.
Jag får sitta i Lasses rum och lyssna på musik och han berättar och lär mig vad alla band heter och vilka som sjunger.
Pappa och mamma som har fest i fin långklänning och sammetskavaj.
Pappa som luktar Brut och jag får dansa på hans fötter.
Mamma lägger mig och läser "Prins Hatt under jorden", Anita och Televinken på tv:n.
Min syster som hämtar mig hos dagmamman. Vi leker teater när vi går hem genom campingen.
Jag kommer ihåg mjölken som fanns i trekantiga tetraförpackningar, raketost och apelsinigloo.
Jag köpte lördagsgodis i små lila godispåsar med en svart kvinnobyst på.
Härliga söndagsmiddagar på Odenskogsvägen. Lasse hänger upp pappas kallingar i köksfläkten och vänder upp och ner på alla mammas tavlor i vardagsrummet.
Jag skrattar så att jag kiknar.
Anita har på sig militärjacka och palestinasjal, hon har två långa flätor som jag får hålla i när vi badar på Odensalabadet. Hon simmar och jag glider bakom och håller i mig i flätorna.
Hennes konstiga kompisar, killar med långt hår som sitter i hennes rum och spelar gitarr.
Jag får alltid vara med.
Alla mina kompisar i Odenskog, Eva, Maria, Susanne och Ann-Charlotte.
Min första kärlek Pigge, Jimmy och sedan Björn.
Jag ligger på min säng och lyssnar på Olivia Newton John.
Killarna från Odensala med moppar som lyssnar på Noice.
Min första fylla hos Kicki.
Mitt rosa rum med den vita järnsängen.
Minnena trängs i mitt huvud, de vill komma ut och skrika GLÖM INTE MIG!
Jag glömmer inte, jag glömmer aldrig










1 kommentar: