lördag 25 augusti 2012

Ful gubbe

Ni som läser min blogg har ju sett den här fula gubben förut men jag har aldrig skrivit om honom.
Det är så att den här fulingen stod på vårt sommarställe när jag var barn.
Jag tror att min mamma tog hand om honom efter sina föräldrar.
Det är en karaff och tyvärr så är pipen bortslagen.
Jag var livrädd för honom när jag var liten, mamma fick vända ansiktet mot väggen annars så skrek jag i högan sky.
I dag vände jag på honom och läste under.
Det stod: Sarreguemines 3258.
Jag googlade och fram kom en bild på min fula gubbe och fakta om att det funnits en porslinsfabrik i Frankrike mellan 1800-1919.
Det fanns priser på min och andra gubbar på mellan 1500-2500 kr/st.
Men det var mer hela än min, synd att hela pipen är borta.
Eller det spelar egentligen ingen roll, jag gillar den ju för att det alltid har funnits.
Ja, ful är den men jag är inte rädd för honom längre i alla fall :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar