lördag 4 februari 2012

Leif Mannerströms kräftsoppa

I dag skall jag och Jonny koka soppa till middag eller i alla fall till förrätt.
Vi skall prova oss på att göra soppan som daltagarna i Sveriges Mästerkock lagade i onsdags.
Jag menar, hur svårt kan det vara ;)

Antal portioner: 4
Havskräftssoppa 5 st havskräftor
1 l fiskbuljong
6 cl matolja
4 dl vispgrädde
2 msk smör
4 cl konjak
2 cl madeira
0.5 msk tomatpuré
2 st schalottenlök, hackad
1 tsk paprikapulver
1 tsk maizenaredning, utrört med 2 tsk vatten
Salt och peppar, efter smak

Parmesanflarn parmesan, riven
Lite äggvita
Sesamfrön
Svartpeppar

Gör så här

1. Kräftsoppa
Avliva kräftorna i kokande vatten, 1 min, därefter avkylning.

2. Rensa kräftorna bryt av stjärtarna och ta ur tarmen.
3. Spara kloköttet och stjärtarna till garnering.
4. Krossa skalen, fräs lök och kräftskal i olja, tillsätt tomatpuré, paprikapulver och häll över buljongen låt koka i 20-25 min.
5. Sila av och tillsätt grädde och blanka med smör, koka ihop tills 2/3 återstår.
6. Tillsätt konjak, madeira, maizenaredning samt salt och peppar.
7. Sila soppan igen.
8. Parmesanflarn
Blanda samman finriven parmesanost med lite äggvita.

9. Stryk ut tunt på bakplåtspapper och strö lite sesamfrön och svartpeppar över.
10. Grädda sakta i ugn tills dem blivit gyllenbruna, 160 grader cirka 5-10 min beroende på ugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar