torsdag 26 januari 2012

Sveriges mästerkock


Jag kan nästan inte kolla på det programmet för det tar bort allt det som jag tycker är roligt med matlagning.
Men sök dit, har många föreslagit för mig, men över min döda kropp att jag gör det. Jag skulle aldrig palla med den där stressen som de utsätts för och all den där hårda kritiken från juryn. De bedömer ju kockarna som om de var utbildade proffskockar!
Nä fy, aldrig i  livet.
Jag tycker i och för sig om att titta på programmet men ibland måste jag ta en sväng ut i hallen för att andas lite för jag tycker så synd om deltagarna.
Jag brukar tänka på vad jag skulle göra om jag var där och fick deras uppgift men jag skulle aldrig aldrig ställa upp och tävla i matlagning.
Däremot så blir jag inspirerad till att göra snyggare mat och med vackrare uppläggningar än vad jag gör i dag. I min familj blir det ju storkok hela tiden.
Här hemma blir ingen mätt på en fiskfilé och två Haricot verts på tvären. När jag gör lasagne så blir det hela långpannan full och när jag när jag steker kött så måste jag köpa en 2½ kilos stek om mina grabbar skall bli mätta.
Den där fina matlagningen får jag vänta med till killarna flyttat. Men jag är sugen på att lära mig för det ser så snygg och proffsigt ut när de serverar. Sedan så måste jag lära mig att laga mat efter recept eftersom jag alltid måste göra tvärtom vad som står. Jag är expert på att laga Kajsa varg-mat, "man tager vad man haver". Lite sån´t å lite sån´t , det är min specialitet.
Jag tycker att de tar bort glädjen med matlagning i det där programmet och det är väl synd?
Detta är förra årets vinnare i Sveriges mästerkock, Louise Johansson, och hennes kokbok är jag sugen på att köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar